کابینت اماده و پیش ساخته نمایشگاهی روشویی اشپزخانه
 
نویسندگان
پیوندهای روزانه
لینکی ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :

دستور پخت کیچدی که با برنج ، دانه معطر و ادویه جات تهیه می شود یک وعده غذایی ساده ، سالم و دلچسب هندی است. این دال خیچدی خوشمزه بسته بندی شده در پروتئین ، بسیار راحت و خوش طعم است که دوست دارید آن را دوست داشته باشید. زیر 30 دقیقه ساخته می شود ، یک ظرف قابلمه آسان است و فقط به منگنه های شربت خانه نیاز دارد. خیچدی را می توان در یک قابلمه معمولی ، زودپز برقی یا هر نوع زودپز درست کرد ، چه اجاق گاز ، چه قابلمه فوری. این پست تمام جزئیات را پوشش می دهد.

 

هر ملتی غذای راحت مخصوص به خود را دارد که جمعیت بیشتری آن را به خاطر فواید سلامتی یا به راحتی تهیه آن دوست دارند. خیچدی محبوب ترین غذای راحتی برای هندی ها است. بیشتر به دلیل گیاه خواری ، سیری ، ارزان و مهمتر از همه مواد مغذی لازم در یک وعده غذایی را تأمین می کند.

خیچدی چیست

کیچدی یک غذای سالم هندی است که با برنج و عدس مونو درست می شود. بسته به ترجیحات ، از مواد مختلف دیگری مانند گی (کره شفاف) ، دانه های زیره ، زنجبیل و آسفوتیدا به صورت اختیاری استفاده می شود.

تبلیغات

 

این غذای ساده و فروتن اولین غذای نوزادان و افرادی است که از بیماری بهبود می یابند. بنابراین بیشتر مردم به دلیل طعم بی مزه آن را به عنوان غذایی برای نوزادان و بیماران معرفی می کنند.

اما خیچدی خوش ساخت جدا از مفید بودن ، بسیار خوشمزه و خوش طعم است. به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم می تواند به طور منظم توسط افراد عادی مصرف شود.

نام غذا ، 'kichich' از اصطلاح سانسکریت "khicca" به معنی یک ظرف برنج و حبوبات گرفته شده است. این با نام های مختلفی از جمله - خیچری ، کیچوری یا کیچادی شناخته می شود. Moong dal متداول ترین عدسی است که استفاده می شود ، که نسخه خرد شده و پوسته ای گرام سبز یا همان ماش لوبیا است.

طبق آیورودا ، موونگ دال طبیعت تریدوشیک است و می تواند تمام 3 دوشای بدن - واتا ، پیتا و کاپا را متعادل کند. معنی این عدس یک غذای فوق العاده است که با سم زدایی طبیعی کل سیستم می تواند هر نوع اختلال در بدن را متعادل کند.

بنابراین kichchdi یک ماده اصلی در رژیم غذایی Ayurvedic و Yogic است. مصرف آن به افرادی که دارای سیستم گوارشی کند هستند بسیار توصیه می شود زیرا این امر به پاکسازی کل سیستم کمک می کند.

درباره این دستور العمل

از این رو هیچچی غذای محلی ندارد و به طرق مختلفی درست می شود. ساده ترین راه تهیه دال خیچدی این است که فقط برنج و منگ دال را با نمک به یک بافت نرم بپزید. سپس روی آن را با گلدان پر کنید و گرم سرو کنید. اما به نظر می رسد خیلی ملایم است.

با استفاده از این دستور العمل ، غذای اساسی تغییر شکل می یابد. بنابراین ملایم نخواهد بود بلکه در عوض خوش طعم و خوش طعم است. این غذایی سبک و به راحتی قابل هضم است که تمام خانواده از جمله کودکان نوپا می توانند از آن لذت ببرند. اگر در خانه کودک نوپا یا کودک خردسالی دارید ، منهای چیلی موجود در دستور غذا را تهیه کنید و یک غذای فر تند مانند ترشی یا دودی برای بزرگسالان درست کنید.

دستور العمل به اشتراک گذاشته شده در اینجا یک دستورالعمل عمومی است که برای همه مناسب است. بر اساس ترجیحات خود ، می توانید به راحتی و با توجه به بخش نکات من در زیر ، مواد تشکیل دهنده دستور را به علاوه یا منهای آنها اضافه کنید. من آن را اغلب برای ناهار یا شام درست می کنم

برای تهیه دستورالعمل من همانطور که هست فقط به هر نوع برنج ، مونگ دال ، ادویه های اساسی از جمله زنجبیل تازه و قارچ یا روغن نیاز دارید.

 

چگونه کیچدی درست کنیم (عکس های گام به گام)

1. ما معمولاً برشته را روی شعله کم تا متوسط ​​خشک می کنیم تا کمی طلایی شود. آن را خنک کرده و در ظرف نگهداری کنید. هر زمان که لازم بود دال را بشویید و استفاده کنید. این کمک می کند تا خیچدی معطرتر شود. این یک مرحله اختیاری است که اگر وقت کافی داشته باشید می توانید آن را دنبال کنید.

2. ½ فنجان برنج و ½ فنجان مونگ دال را به صورت جداگانه یا با هم بشویید. آنها را خیس کنید تا پیاز و گوجه خرد شود. در اینجا مواد تشکیل دهنده مورد نیاز شما وجود دارد:

  • ¼ فنجان پیاز - ریز خرد شده (1 پیاز کوچک)
  • ½ فنجان گوجه فرنگی - ریز خرد شده (1 گوجه فرنگی متوسط). ما ترجیح می دهیم مرطوب یا خالص شویم
  • 1 عدد فلفل قرمز خرد شده یا شکاف دار (اختیاری)
  • ¾ تا 1 قاشق چای خوری زنجبیل رنده شده (1 اینچ پوست کنده)
  • همچنین می توانید 1 ½ فنجان سبزیجات خرد شده مانند هویج ، سیب زمینی ، نخود فرنگی و لوبیا اضافه کنید. اینها را کنار بگذارید.

3. یک زودپز را با 1 تا 2 قاشق غذاخوری گیوه گرم کنید. اگر وگان هستید ، پس گیاه گیاهی را جایگزین روغن کنید.

4. هنگامی که ghee ذوب شد ، شعله را تنظیم کنید تا کم شود. ¾ قاشق چای خوری دانه زیره (ژیرا) و 1 برگ بو (اختیاری) اضافه کنید. به مدت 30 تا 40 ثانیه تفت دهید تا معطر شود. سپس 1 پیمانه هینگ اضافه کنید.

5. بعد ¾ به 1 قاشق چایخوری زنجبیل اضافه کنید و بدون اینکه بسوزد یک دقیقه تفت دهید.

6. 1 پیاز کوچک خرد شده و 1 عدد چیلی سبز (اختیاری) اضافه کنید. خوب تفت دهید تا پیازها طلایی شوند. اگر برای بچه ها درست می کنید از چیلی رد شوید.

 

7. سپس 1 گوجه فرنگی خرد شده متوسط ​​، oon قاشق چای خوری زردچوبه و ½ قاشق چای خوری نمک اضافه کنید. همچنین می توانید. قاشق چای خوری پودر چیلی قرمز (اختیاری) را برای گرما اضافه کنید.

8. تفت دهید تا گوجه فرنگی له شود. در صورت استفاده از سبزیجات ، آنها را در اینجا اضافه کرده و به مدت 2 تا 3 دقیقه تفت دهید. من هیچ گونه سبزیجات ندارم بنابراین اضافه نکرده ام.

9. داال را کاملاً آبکش کرده و اینجا اضافه کنید. به مدت 3 تا 4 دقیقه تفت دهید تا عطر و بوی دال خارج شود. اگر از تفت داده شده استفاده می کنید ، از سرخ کردن صرف نظر کنید.

تبلیغات

 

10. سپس آب را از برنج تخلیه کرده و در اینجا اضافه کنید.

11. 4 فنجان آب بریزید. برای فرنی مانند قوام ، 4 فنجان اضافه کنید. من از 4 فنجان استفاده کردم. اگر فقط یک بافت نرم و خالص می خواهید ، 3 فنجان اضافه کنید. خوب مخلوط کنید و آب را بچشید. باید کمی شور باشد. در صورت نیاز موارد بیشتری اضافه کنید. خوب هم بزنید تا هر غذایی که در پایین آن بچسبد آزاد شود.

پخت و پز تحت فشار

12. زودپز را بپوشانید. روی شعله متوسط ​​من 4 سوت را فشار دادم تا قوام سوپ بدست آورم. برای به دست آوردن سازگاری دانه ای ، 2 سوت کافی است.

13. منتظر بمانید تا فشار به طور طبیعی آزاد شود. درب ظرف را باز کنید و خوب هم بزنید. تست را بچشید و در صورت نیاز نمک بیشتری اضافه کنید. اگر قوام ترش را بیشتر دوست دارید ، نصف فنجان آب را در قابلمه جداگانه بجوشانید و آن را در اینجا بریزید. آن را خوب مخلوط کنید و بگذارید تا جوش بخورد.

به یک کاسه سرو منتقل کرده و یک قاشق چایخوری قهوه اضافه کنید. کیچدی را با ترشی ، پاپاد و لاسی سرو کنید.

تبلیغات

 

چه چیزی را باید با kichchdi خدمت کرد

خیچدی بهتر است گرم و با یک قاشق غذاخوری سرو شود. خوب اکثر مردم آن را با پاپاد ، ترشی و کشک (ماست هندی) در کنار آن می خورند. اگر شما هرگز در رستوران بشقاب خیچدی سفارش دهید ، این 4 موردی است که با خیچدی دریافت می کنید - گیاهی ، پاپاد ، ترشی و کشک. بعضی جاها آن را با لسی سرو می کنند.

اما اگر به دنبال رژیم آیورودا خیچدی می خورید ، آن را با ماست سرو نکنید زیرا عدس و ماست ترکیبی ناسازگار است. این ترکیب بهتر است توسط افرادی که بهبود می یابند از بیماری اجتناب شود.

پخت دال خیچدی در قابلمه / تابه

برای پخت عدس در قابلمه یا ظرف ، عدس را حداقل 30 تا 40 دقیقه در آب داغ بشویید و خیس کنید. با پخت سریعتر عدس خیس خورده ، این باعث صرفه جویی در وقت و انرژی می شود. می توانید برنج و عدس را با هم خیس کنید. بعداً آب را تخلیه کنید.

طبق روشی که برای روش زودپز ذکر شد ، دستورالعمل را دنبال کنید تا زمانی که برنج و عدس را به ظرف اضافه کنید. عدس خیس شده بو داده نمی شود ، بنابراین از آن مرحله صرف نظر کنید و 4 لیوان آب بریزید.

روی حرارت متوسط ​​بدون پوشش یا تا حدی پوشانده بپزید تا کف آن سرریز نشود. همانطور که دال خیچدی می پزد ، به بررسی خود ادامه دهید و در صورت لزوم ، آب گرم اضافه کنید. از استفاده از آب سرد خودداری کنید زیرا قابلمه خنک می شود و مدت زمان پخت آن بیشتر است.

وقتی عدس و برنج نرم شد ، آن را با له یا ملاقه کمی له کنید تا قوام ضخیم تری مانند فشار خیچدی پخته شده بدست آورید. معمولاً عدس پخته شده در گلدان بافتی یکسان با فشار پخته نخواهد داشت بنابراین این مرحله باعث می شود که خیچدی شما ضخیم تر و خوب شود.

گلدان فوری خیچدی

من همانطور که در پایین در کارت دستورالعمل ذکر شده است ، برای همه خانواده در یک گلدان فوری کیچدی درست می کنم. بعضی اوقات فقط یک یا 2 نفر از ما می خواهیم آن را داشته باشیم ، سپس من آن را به روش گلدان به روش گلدان درست می کنم. به این ترتیب دیگ بزرگ نیازی به تمیز کردن نیست.

برای این روش ، من برنج و دال را در یک گلدان کوچک که در IP قرار دارد شستشو می دهم. من معتدل را در یک ظرف کوچک انجام می دهم و سپس مواد را به یک قابلمه منتقل می کنم. سبزیجات را مانند هویج ، نخود و لوبیا مستقیماً به گلدان اضافه کنید. آب و فشار را به مدت 8 دقیقه بریزید.

من همچنین یک کاسه آب درون گلدان قرار می دهم ، بنابراین از آن استفاده می کنم تا همزیست شود. می توانید دستورالعمل های دقیق روش اول را در کارت دستورالعمل زیر پیدا کنید.

عناصر

این بخش به شما کمک می کند در صورت تهیه دال خیچدی برای فواید سلامتی ، بهترین نوع مواد مناسب خود را انتخاب کنید. یک کیچدی آیورودا پایه فقط با برنج ، دون کوهی ، زیره ، زردچوبه ، زنجبیل ، نمک و غنچه گاو خالص تهیه می شود. موادی مانند فلفل یا سایر ادویه جات و سبزیجات بصورت اختیاری بر اساس نوع بدن استفاده می شوند.

گیوه همچنین به عنوان کره شفاف شناخته می شود ، یکی از مواد اصلی در یک گیاه کیچدی است. گفته می شود که گیوه به هضم غذا کمک می کند و باعث افزایش اوجا ، یعنی انرژی زندگی می شود. گفته می شود که این ماده درمانی است و به طور مساوی بدن و ذهن را متعادل می کند. بنابراین kichchdi همیشه با ghee ساخته می شود. اما اگر تحت رژیم هستید ، به سادگی از هر روغن گیاهی دلخواه خود استفاده کنید.

مونگ دال عدس استانداردی است که برای تهیه خیچدی استفاده می شود. این عدس های زرد خرد شده و پوست دار است که از لوبیای کاملاً سبز درست شده است. همانطور که قبلاً گفتم ، اینها برای ایجاد تعادل در هر نوع اختلال در بدن بسیار مناسب هستند. اما می توانید این کار را با هر نوع عدس مانند نخود کبوتر خرد شده (تور دال) ، ماسور دال (عدس قرمز) یا حتی با ماش کامل خیسانده تهیه کنید.

ادویه جات: معمولاً زیره تنها ادویه ای است که در خیچدی پایه استفاده می شود. بسته به ساختار بدن ، موادی مانند زنجبیل تازه ، فلفل سیاه و زردچوبه پیشنهاد می شود. برای این دستور من پیشنهاد نمی کنم که ادویه های ذکر شده در دستور غذا را کنار بگذارید ، مگر اینکه محدودیت رژیم داشته باشید.

بدون اینها ، خیچدی خوش طعم نخواهد بود. همچنین می توانید از برگ بو ، دارچین ، میخک و هل استفاده کنید زیرا همه اینها خیچدی را طعم دار می کنند.

هینگ در انگلیسی به asafoetida معروف است. این ماده به عنوان یک ادویه قدرتمند در نظر گرفته می شود که برای رفع رکود ، نفخ و سموم در بدن استفاده می شود. بنابراین در خیچدی استفاده می شود زیرا به هضم غذا کمک می کند. اگر رژیم بدون گلوتن دارید ، به دنبال هینگ بدون گلوتن باشید یا آن را کاملاً کنار بگذارید. فقط همانطور که گفته شد استفاده کنید. این یک محرک است بنابراین زیاد استفاده نکنید.

برنج متداول ترین دانه ای است که برای تهیه دال خیچدی استفاده می شود. اما ما همچنین آن را با غلات دیگری مانند ارزن ، کینوا ، جو دوسر ، گندم شکسته و حتی با بلغور درست می کنیم. برای گزینه سالم ، از برنج تصفیه شده یا صیقل داده شده استفاده نمی شود. بنابراین می توانید از برنج قهوه ای ، پوند پوند دستی یا هر نوع برنج کمتر فرآوری شده دیگری نیز استفاده کنید.

سبزیجات: من این کار را فقط با یک پیاز کوچک ، گوجه فرنگی و هویج درست می کنم زیرا تهیه سبزیجات دیگر کمی زمان می برد. با این وجود می توانید سبزیجات مورد علاقه خود مانند نخود فرنگی ، لوبیا و سیب زمینی را نیز اضافه کنید. همه چیز در مورد عطر و طعم سبزیجات مورد علاقه شماست. از افزودن سبزیجاتی که دوست ندارید خودداری کنید. همچنین توجه داشته باشید که سبزیجات گیاهی در خیچدی نرم و لطیف خواهند بود.

اسفناج: می توانید اسفناج را نیز به دال خیچدی اضافه کنید. ترجیح نمی دهم سبزیجاتم را بیش از حد بپزم بنابراین اسفناج ریز خرد شده را جداگانه در تابه تفت می دهم تا کاملا پژمرده شود. آنها را به خیچدی داغ اضافه کنید. فقط برای چند دقیقه بپزید تا برگها خوب مخلوط شوند.

تغییرات

ماسالا خیچدی طعم دارتر و تندتر است. ¾ قاشق چایخوری garam masala به همراه زردچوبه و oon قاشق چای خوری پودر چیلی قرمز اضافه کنید.

برای تهیه ماسالا خیچدی سبزیجات ، 1 ½ فنجان سبزیجات مخلوط ، oon قاشق چای خوری ماسالای گارام و ادویه کامل مانند 1 برگ بو ، 2 هل ، دارچین 1 اینچ و 2 حبه اضافه کنید.

Palak Khichdi - از حدود 1 تا 2 فنجان اسفناج کودک خرد شده یا اسفناج هندی استفاده کنید. 2 راه برای استفاده وجود دارد. روش اول افزودن آن به ظرف قبل از تفت دادن دل و برنج است.

روش دوم: اخیراً من آن را با تفت دادن اسفناج جداگانه و سپس افزودن آن به خیچدی پخته شده درست می کردم. من فقط 2 دقیقه بعد از افزودن اسفناج ، خیچدی را می پزم.


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۱۰ تیر ۱۴۰۰ ] [ ۰۶:۱۹:۴۷ ] [ احد احدی ]
[ ]
.: Weblog Themes By 123blog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعی ثبت نشده است
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب