کابینت اماده و پیش ساخته نمایشگاهی روشویی اشپزخانه
 
نویسندگان
پیوندهای روزانه
لینکی ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :

تربیت جنسی ، خجالتی پر ضرر

«تربیت» از مسائل مهمی است که از دیرباز توجه والدین و دیگر متولّیان امر آموزش را به خود مشغول نموده است. در هر دوره ای اندیشمندان بزرگی در شرق و غرب عالم در زمینه تربیت فعالیت های علمی و عملی داشته و در این زمینه، نظرات کاربردی مهمی ارائه داده اند.

تربیت جنبه های گوناگونی دارد مثل تربیت دینی،اجتماعی،جنسی و ....و در این بین به همان میزان که تربیت جنسی مهم است به همان میزان مورد فراموشی واهمال قرار گرفته است.

«تربیت جنسی» انسان یکی از ساحت های مهم و پر لغزش تربیتی است. غریزه جنسی از جمله غرایز طبیعی است که خداوند در حیوان و انسان قرار داده. با وجود این غریزه است که در انسان نیاز جنسی پیدا می شود و باید به صورتی صحیح آن را ارضا نماید. برآوردن یا رها نمودن این نیاز رفتارهای متفاوتی را در انسان به دنبال دارند. صاحب نظران و مربیّان تربیتی به صورت های مختلف به اهمیت آن اذعان کرده و توجه عموم مردم را به آن جلب کرده اند.

آیة اللّه ابراهیم امینی در این باره می گوید: « پدران و مادران مسؤول نمی توانند نسبت به غریزه جنسی فرزندان شان بی تفاوت باشند و در این باره برنامه ای نداشته باشند; زیرا تربیت جنسی یکی از دشوارترین و حسّاس ترین انواع تربیت هاست. اندک اشتباه و غفلتی در این باره ممکن است کودکان را به وادی های فساد و تباهی بکشاند.»1

نگاهی گذرا به پرونده های موجود در مراکز و محاکم قضایی، پاسگاه های نیروی انتظامی و صفحات حوادث مطبوعات به این امر گواهی می دهد که درصد بالایی از جرایم به عدم تربیت صحیح در زمینه مسائل جنسی برمی گردد. اهمیت این امر آن جا آشکارتر می شود که بدانیم رفتارهای جنسی و غیرجنسی با هم تعامل دارند ، به گونه ای که رفتاری غیرجنسی زمینه ساز بروز رفتار جنسی می شود و یا به عکس. از این رو، می توان ادعا کرد که غالب رفتارهای انسان با این غریزه  در ارتباط است.

 این غریزه از زمان بلوغ ، که همزمان با دوره نوجوانی است، برانگیخته می شود و نیاز جنسی در انسان احساس شده، ارضای آن را طلب می نماید. از این رو، با این که مسأله غریزه جنسی از دوره نوجوانی به بعد مطرح می باشد، اما از آن رو که بنیان شخصیت انسان در دوره های پیش از آن پی ریزی می شود، باید به مسائلی که در آن دوره ها بر رشد جنسی انسان تأثیرگذارند نیز پرداخته شود.

 موریس دبس می گوید: «تغییرات بلوغ ـ به معنای اخص کلمه ـ مستلزم تربیت جنسی است ، ولی هنوز نه در خانواده به این تربیت اهمیت کافی داده می شود و نه در مدرسه. اغلب اوقات، پدر و مادر از بجا آوردن وظیفه شانه خالی می کنند و دبیران نیز خود را به نشنیدن می زنند ، در صورتی که باید این نکته را خوب به خاطر داشت که تربیت جنسی جزء لاینفک وظایف مربّیان است. اگر ما مسأله جنسی را از لحاظ اهمیت در ردیف سایر فعالیت های انسانی قرار دهیم و آن را موضوع جداگانه و امری مهم نشماریم ، بسیاری از مشکلاتی که امروز، ظاهراً، وجود دارد از میان خواهد رفت.»2

ارضای غریزه جنسی در هر جامعه و مکتبی دارای چارچوب و اصولی است که رعایت آن ها لازم است. افرادی که مراعات این چارچوب و اصول را می نمایند دارای «رفتار بهنجار جنسی» می باشند و آنان که این امور را رعایت نکنند دارای رفتار جنسی بهنجار نخواهند بود.

 افراد یک جامعه که ارضای غریزه جنسی خود را در چارچوب ارزش های حاکم بر آن جامعه محدود می کنند و پا را از آن فراتر نمی نهند، دارای «رفتار بهنجار جنسی» می باشند و در نتیجه، در مورد تربیت جنسی به سطح قابل قبولی در آن جامعه رسیده اند.

 دین مبین اسلام، که آیین صحیح زندگی را به مردم می آموزد ، در زمینه مسائل جنسی بی تفاوت نیست ، بلکه توجه خاصی به آن نموده است.شاید علت آن هم این باشد که غریزه جنسی بر اغلب مسائل انسانی، اعم از مادی و معنوی، تأثیرگذار است و سرنوشت انسان را دست خوش تغییر و تحول می گرداند. از این رو، افرادی که توانسته اند غریزه جنسی خود را تعدیل نمایند و زمام آن را به دست بگیرند ، در زمینه های دیگر تربیت، راحت تر به پیش رفته اند. در عصر حاضر، که اختراع رسانه های صوتی و تصویری گوناگون و پیشرفته و دست رسی آسان کودکان، نوجوانان و جوانان به آن ها در کنار وگوشه شهر و روستا، خانواده های مسلمان را با نگرانی شدیدی روبه رو نموده است، ضروری می نماید تا با تحقیق بیش تر در این زمینه، گامی (اگرچه ابتدایی) در جهت شناخت ابعاد گوناگون تأثیرپذیری انسان در امور جنسی و عوامل تأثیرگذار بر رفتار جنسی وی برداشته شود.

بخش خانواده در این مقاله سعی داشت اهمیت موضوع را برای شما والدین و مربیان روشن کند و در مقاله ی بعد به تفضیل به بررسی «تأثیرپذیری جنسی انسان» و «عوامل تأثیرگذار بر رفتار جنسی»، بخصوص در کودکان، نوجوانان و جوانان، می پردازد.


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۶ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۳۹:۲۴ ] [ احد احدی ]
[ ]
.: Weblog Themes By 123blog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعی ثبت نشده است
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب